Presentation is loading. Please wait.

Presentation is loading. Please wait.

Perjuangan pemimpin tempatan menentang British

Similar presentations


Presentation on theme: "Perjuangan pemimpin tempatan menentang British"— Presentation transcript:

1 Perjuangan pemimpin tempatan menentang British
Gerakan pemimpin tempatan wujud sejak kedatangan British kerana dasar yang telah dilaksanakan oleh pihak British telah menekan penduduk tempatan. 英国人来了压制当地人使到当地人反击 Gerakan ini merupakan reaksi spontan masyarakat tempatan untuk menjaga kepentingan mereka daripada dicerobohi dan dikuasai oleh orang luar. 当地社会的反应为了保护他们的利益不被外界侵犯和控制

2 Dato' Maharaja Lela adalah salah seorang pembesar lapan Perak

3 Pejuang Tok Janggut di hukum gantung

4 Mat Kilau pahlawan Pahang

5 Makam seorang pahlawan Naning

6 Sebab-sebab penentangan
Dasar Penaklukan British Eksploitasi Terhadap Ekonomi Tempatan Pelaksanaan Pentadbiran Barat Terhadap Masyarakat Tempatan Sebab-sebab penentangan Kesulitan Penduduk tempatan Pembesar Tempatan Kehilangan Kuasa dan pengaruh Campurtangan British dalam Adat Resam Tempatan

7 1) Dasar Penaklukan British英国占领策略
Dasar penaklukan British bertujuan untuk mengukuhkan kuasa politik.巩固政治势力 Apabila British menguasai satu wilayah, maka kawasan itu adalah terikat dengan perintah dan peraturannya. 受英国人指示和他们的规则 Contohnya, selepas menguasai掌控 Melaka daripada Belanda, British telah memasukkan Naning ke dalam jajahan takluknya被占领区 dan memaksa逼 Naning menghantar交 ufti贡品 ke Melaka

8 2) EKSPLOITASI TERHADAP EKONOMI TEMPATAN剥削当地人经济
British juga berhasrat希望 untuk menguasai控制 ekonomi tempatan bagi kepentingan利益 mereka melalui perjanjian协议. Menerusi通过 perjanjian协议 ini, saudagar商人 NNS telah dibenarkan被允许 terlibat dalam perlombongan矿业 dan perdagangan bijih timah. Penguasaan掌控 British dalam ekonomi tempatan menimbulkan导致 kemarahan愤怒 di kalangan penduduk tempatan.

9 3) Pelaksanaan Pentadbiran Barat Terhadap Masyarakat Tempatan采取西方管理
British telah memperkenalkan介绍 pelbagai peraturan各种条规 seperti sistem cukai抽税, undang-undang dan peraturan tanah untuk mendapatkan得到 hasil收入 yang maksimum最多的. Contohnya, di Terengganu, British bertindak memperkenalkan介绍 peraturan tanah土地条规 yang mensyaratkan订立条件 penduduk tempatan mendapatkan kebenaran mereka获英国人允许 untuk mengusahakan tanah发展土地 dan dikenakan cukai tanah地税.

10 sambungan Peraturan ini bertentangan违反 dengan amalan tradisi传统习俗 masyarakat tempatan yang membolehkan mereka membuka tanah mengikut keperluan需求 mereka tanpa membayar cukai无需付税.

11 4) Campur Tangan British Dalam Adat Resam Tempatan英国人插手当地风俗习惯
British telah memaksa逼迫 penduduk tempatan menerima nilai-nilai Barat英国思想 yang bertentangan违反 dengan budaya tempatan当地文化 yang menyebabkan berlakunya penentangan对抗. Misalnya, di Perak, J.W.W Birch telah campur tangan插手 dalam adat resam masyarakat Melayu马来社会风俗习惯 yang diamalkan selama ini iaitu amalan menggunakan利用 orang suruhan使者. Tindakan ini ditentang被反击 oleh pemimpin dan masyarakat tempatan.

12 5) Pembesar Tempatan Kehilangan Kuasa Dan Pengaruh当地大臣失去权力与影响力
Pembesar dilantik oleh Sultan atau masyarakat untuk mentadbir管制 sebuah kawasan yang memberi mereka kuasa给权力 untuk menjaga hal-ehwal daerahnya县里的事情 seperti : - pentadbiran管理/perundangan宪法/ekonomi经济/sosial社会

13 sambungan Ini menimbulkan rasa tidak puas hati不满 di kalangan pemimpin tempatan dan mendorong mereka menentang British. (英国人占领后大臣失去权力所以不满促使他们进行反击) Penentang反击 daripada kalangan pemimpin tempatan ini mendapat sokongan得到支持 anak buah手下 mereka kerana didorong oleh perasaan taat setia忠心 dan kehidupan生活 yang tertekan被压迫 akibat pelaksanaan进行 pelbagai peraturan oleh British.

14 6) Kesulitan Penduduk Tempatan当地人的困苦
Peraturan yang diperkenalkan oleh British seperti peraturan tanah dan cukai telah menyulitkan kehidupan使生活困难 penduduk tempatan. Penentangan反抗 yang dilakukan oleh pembesar disokong被支持 oleh penduduk tempatan.

15

16

17 PENENTANGAN PEMIMPIN TEMPATAN

18 Peristiwa Penentangan Pemimpin Tempatan
1) NANING ( ) – Penghulu Dol Said Penentangan反击 oleh Penghulu村长 Dol Said di Naning adalah yang paling awal最早期 berlaku di Tanah Melayu iaitu antara Beliau menentang British kerana tidak bersetuju dengan tindakan行为 British yang meletakkan Naning di bawah jajahan takluknya管辖区. Penghulu Dol Said mengingkari arahan违抗命令 British supaya Naning menghantar 1/10 hasilnya收入/收成 sebagai ufti贡品 kepada negeri Melaka.

19 sambungan Ini menyebabkan British menghantar tenteranya派军 untuk menakluk占领 Naning pada tahun 1831. Pasukan British英国队伍 ini ditentang被反击 oleh Penghulu Dol Said dengan bantuan ketenteraan帮军 daripada : Yam Tuan Ali (Rembau) - Syed Shaban (Penghulu Remai dan Rechat) - Dato’ Kelana Sungai Ujong - Penghulu Gemencheh Pasukan ini telah berjaya成功 mengalahkan击败 150 orang tentera British pimpinan Kapten Wyllie

20 sambungan British dengan 1200 orang tentera sekali lagi再次 menyerang攻打 Naning pada akhir tahun 1832. Tetapi pada kali ini Penghulu Dol Said dan pengikut-pengikutnya tidak dibantu oleh sesiapa没被任何人帮助 yang menyebabkan mereka kalah失败 di tangan pasukan British. Akhirnya, Penghulu Dol Said terpaksa被逼 menyerah diri投降 dan dia telah dibawa ke Melaka.

21 2) Sarawak – Linggir, Rentap dan Syarif Masahor
James Brooke yang digelar Raja Putih Sarawak telah berusaha努力 untuk menguasai beberapa buah daerah pedalaman内陆县 sehingga menimbulkan banyak bantahan反对 daripada pemimpin tempatan. Keengganan不愿意 mereka menyerahkan交出 daerah mereka kepada James Brooke menyebabkan James Brooke menyerang攻打 daerah-daerah tersebut该县.

22 sambungan LINGGIR (1849) Beliau merupakan pemimpin领袖 kaum Iban di Saribas yang menyerang kapal Nemesis dekat Batang Lupar. Kapten Farquhar menghalang阻止 pelayaran航海 mereka di Sungai Saribas. Linggir dan pengikutnya tewas失败 dalam pertempuran战斗 tersebut.

23 B) RENTAP (Nama sebenar Libau dan bergelar Raja Darat dan Raja Ulu)
Beliau telah membuat serangan攻击 ke atas pasukan James Brooke di Kubu Nanga Skrang untuk menghalang阻止 kezaliman残忍 James Brooke di daerah县 tersebut. Serangan ini telah berjaya mengusir击退 James Brooke tetapi tentera James Brooke telah bertindak balas反击 dengan membakar kampung mereka烧毁村庄.

24 sambungan Rentap dan pengikutnya随从 berundur退 ke Bukit Sadok tetapi sekali lagi mereka diserang被攻击 oleh James Brooke. Tentera James Brooke telah berjaya mengalahkan击败 Rentap dan pengikut-pengikutnya pada tahun 1861. Ini menyebabkan beliau terpaksa berundur退 ke Ulu Sungai Entabai dan serangannya semakin lemah弱.

25 C) SYARIF MASAHOR (1857) Penentangan orang Melayu di bawah pimpinan Syarif Masahor dan Datu Patinggi Abdul Gapur berlaku kerana mereka menolak拒绝 penguasaan管制 James Brooke di Sungai Rajang iaitu wilayah mereka pada tahun 1857. Ini kerana penguasaan James Brooke ke atas wilayah区域 mereka akan menyebabkan mereka kehilangan失去 kuasa memungut cukai收税权力 dan pengaruh影响 terhadap penduduk tempatan.

26 sambungan James Brooke telah membina sebuah kubu堡垒 di Kanowit pada tahun 1858 yang kemudiannya telah diserang oleh Syarif Masahor. Seterusnya, beliau dan Datu Patinggi Abdul Gapor telah menyerang攻打 James Brooke di Kuching namun但是 tentangan mereka gagal. Syarif Masahor melarikan diri潜逃 ke Brunei tetapi kemudian diserahkan被交出 kepada British di Singapura oleh Sultan Brunei. Datu Patinggi Abdul Gapur melarikan diri潜逃 ke Betawi tetapi beliau berjaya ditahan被逮捕 oleh Belanda dan diserahkan被交出 kepada James Brooke.

27 3) Sabah – Mat Salleh (Mohammad Salleh bin Datu
3) Sabah – Mat Salleh (Mohammad Salleh bin Datu Balu, berketurunan Suku Sulu Paitan) Beberapa siri系列 penentangan对抗 terhadap Syarikat Borneo Utara British (SBUB) di Sabah telah dilakukan oleh pemimpin tempatan. Penentangan ini disebabkan pihak SBUB tidak menghiraukan不理会 kedudukan地位 Mat Salleh. Ini kerana mereka bukan sahaja menduduki占领 kawasan pengaruh影响区 Mat Salleh tetapi turut melaksanakan执行 sistem cukai kepala人头税

28 sambungan Pegawai-pegawai官员 syarikat juga bersikap kasar粗暴行为 terhadap penduduk tempatan. Mat Salleh telah ke Sandakan untuk berbincang讨论 dengan SBUB tetapi tidak dilayan不受理 malah实际上 kampungnya telah diserang dan dibakar oleh Gabenor Beaufort yang menyebabkan Mat Salleh terpaksa melarikan diri潜逃. Beliau dan pengikutnya telah membuat serangan mengejut冷不防的攻击 terhadap kubu SBUB di Pulau Gaya. Ini membuatkan SBUB menawarkan提供 pelan damai和平计划 kepada Mat Salleh iaitu menyerahkan交出 Tambunan kepadanya.

29 sambungan Walau bagaimanapun, SBUB telah mungkir janji不遵守诺言 dan ini menyebabkan Mat Salleh sekali lagi menyerang kubu SBUB. Serangan ini dibalas被报复 oleh SBUB dengan menyerang kubu Mat Salleh. Beliau akhirnya tewas失败 dan meninggal dunia去世 pada 31 Januari 1900.

30 4) Perak – Dato’ Maharaja Lela
Penguasaan British di Perak oleh J.W.W Birch telah mendapat tentangan反对 daripada orang tempatan di bawah pimpinan Dato’ Maharaja Lela (Pandak Limo bin Machang Lela Tok Mahmud) yang merupakan pembesar kelapan Perak dengan gelaran Orang Kaya-Kaya Maharaja Lela Tun Jana Putra. Penentangan di Perak ini dilakukan secara bersatu团结 oleh semua pembesar大臣 dan sultan.

31 sambungan Sebab原因 penentangan反对 penduduk tempatan Perak terhadap British ialah : i) Residen memungkiri否定 fungsinya职责 sebagai penasihat顾问 seperti yang termaktub dalam Perjanjian Pangkor 1874. ii) Para pembesar menolak拒绝 sistem cukai抽税 yang menghapuskan毁灭 hak权力 mereka. iii) Para pembesar menolak拒绝 penguasaan管理 British terhadap kawasan mereka. iv) Para pembesar menolak拒绝 campur tangan插手 British dalam adat resam dan hal ehwal tempatan当地风俗习惯 v) J.W.W Birch tidak menghormati sistem sosial tempatan dan tidak tahu berbahasa Melayu.不尊敬当地社会和不会国文

32 Urutan penentangan Dato’ Maharaja Lela dan orang Melayu di Perak
Tarikh Peristiwa 20 Jan 1874 Perjanjian Pangkor ditandatangani oleh Sultan Abdullah dan Sir Andrew Clarke. Feb 1875 Bantahan terbuka oleh Sultan Abdullah, Dato’ Maharaja Lela dan pembesar Melayu Perak yang lain terhadap campur tangan British. Dato’ Maharaja Lela membuat kubu di Pasir Salak. 21 Julai 1875 Mesyuarat antara Dato’ Maharaja Lela dengan pembesar-pembesar Melayu di Durian Sebatang menentang undang-undang British.

33 12 Sept 1875 Dato’ Maharaja Lela bersetuju mengambil tanggungjawab membunuh J.W.W Birch selepas bermesyuarat dengan Sultan Abdullah dan para pembesar lain di Belanja. Sultan Abdullah memberitahu Sultan Ismail tentang rancangan tersebut. 31 Okt 1875 Walaupun Dato’ Maharaja Lela melakukan penentangan terhadap British, namun Sultan Abdullah terpaksa menyerahkan Perak kepada British. Mat Arshad, orang suruhan British dibunuh oleh penduduk tempatan semasa menampal poster cukai di Pasir Salak. 2 Nov 1875 Pembunuhan J.W.W Birch oleh Seputum, Pandak Lam dll atas arahan Dato’ Maharaja Lela di Sungai Perak, Pasir Salak.

34 13 Nov 1876 Pihak British dengan 500 orang tenteranya melancarkan serangan terhadap Pasir Salak dak kawasan-kawasan yang terlibat. Dato’ Maharaja Lela dan Dato’ Sagor melarikan diri ke Kota Lama. 20 Nov 1877 Perbicaraan diadakan di Matang, Perak. Hakimnya ialah Raja Idris. Manakala penasihat perbicaraan ialah Frank Swettenham. Dato’ Maharaja Lela bersama-sama Dato’ Sagor, Pandak Lam, Seputum dan Pandak Indut dijatuhi hukuman gantung. Sultan Ismail dibuang negeri ke Johor. Sultan Abdullah, Menteri Ngah Ibrahim, Syahbandar dan Laksamana pula dibuang negeri ke Pulau Seychelles. Dengan itu, Perak dikuasai sepenuhnya oleh British.

35 5) Negeri Sembilan – Yam Tuan Antah Sri Menanti dan Dato’ Syahbandar Sungai Ujong (Abdullah Tunggal)
Sebab-sebab penentangan Yam Tuan Antah ialah: British menduduki占领 Sungai Ujong. British menyokong支持 Dato’ Kelana menduduki Terachi dan Paroi. British menawan攻打 Bukit Putus, Jempul dan Terachi. Pada tahun 1888, Yam Tuan Antah menandatangani perjanjian damai签和平协议.

36 sambungan Dato’ Syahbandar Sungai Ujong enggan拒绝 menandatangani签 perjanjian协议 dengan British pada 21 April 1874. Beliau juga menentang tindakan Dato’ Kelana Sungai Ujong iaitu Syed Abdul Rahman yang mempelawa邀请 British supaya campur tangan插手 dalam pertikaian纠纷mereka iaitu menguasai kawasan sempadan边界 untuk mengenakan cukai kepada pedagang bijih timah dari Negeri-Negeri Selat (NNS). Dato’ Kelana Syed Abdul Rahman akhirnya berjaya mengalahkan击败 Dato’ Syahbandar Abdullah Tunggal untuk menguasai Sungai Ujong dengan bantuan British.

37 sambungan Dato’ Syahbandar Abdullah Tunggal terpaksa被逼 berundur退缩 ke Selangor. Walau bagaimanapun, beliau kembali semula再回来 ke Sungai Ujong dan menandatangani签 perjanjian协议 dengan British pada 10 November 1874. Dato’ Syahbandar bersetuju同意 meletakkan jawatan辞职 dan berhijrah搬迁 ke Singapura. Dengan itu, seluruh Sungai Ujong dapat dikuasai sepenuhnya完全被管制 oleh Dato’ Kelana Syed Abdul Rahman tetapi tertakluk遵从的 di bawah penguasaan管制 British.

38 6) Pahang (1888) - Dato’ Bahaman
Apabila J.P Rodger dilantik sebagai Residen Pahang yang pertama, pelaksanaan执行 undang-undang British yang bertentangan违反 dengan adat resam风俗习惯 dan sistem politik tempatan当地政治 telah ditolak被拒绝 oleh Dato’ Bahaman. Ini kerana undang-undang tersebut telah menghakis销毁 kuasa权力 Dato’ Bahaman sebagai Orang kaya Setia Perkasa Pahlawan Semantan. Dato’ Bahaman dan rakan-rakannya seperti Tok Gajah dan Imam Rasul telah bersatu团结 menentang对抗 British selama 5 tahun.

39 Siri penentangan Dato’ Bahaman
Tahun Peristiwa 1890 Menentang pembinaan Balai Polis Lubuk Terua, kawasan pengaruhnya. 1891 Menyerang British kerana menagkap anak buahnya. 1892 Menyerang dan menawan semula Lubuk Terua. 1894 Menyerang dan menguasai Kuala Tembeling dan Jeram Ampai. 1895 Akibat tekanan British, Dato’ Bahaman berundur ke Kelantan.

40 sambungan Dato’ Bahaman dan rakan-rakannya diberi perlindungan保护 daripada penduduk居民 dan pembesar大臣 Terengganu dan Kelantan. Dato’ Bahaman menetap定居 di Hulu kelantan manakala Tok Gajah dan keluarganya menetap di Hulu Terengganu. Dato’ Bahaman berpindah搬迁 ke Bangkok dan diberikan perlindungan politik政治保护 oleh Raja Chulalongkorn pada tahun 1896. Beliau menetap di Chieng Mai dan diberikan wang sara hidup 退休生活费sebanyak 1000 bath dan meninggal去世 di sana.

41 7) Kelantan (1910) – Tok Janggut (Haji Mat Hassan bin Munas)
Penentangan terhadap penjajahan占领 British di kelantan berlaku di Pasir Puteh apabila Sistem Penasihat British diperkenalkan pada tahun 1910. British telah memaksa逼迫 penduduk tempatan menerima pakai接受 sistem cukai yang diperkenalkannya被他执行的. Tok Janggut membantah反对 pelaksanaan sistem ini dan enggan拒绝 membayar cukai tetapi tidak dilayan不受理会 oleh Pegawai Daerah县官员 Pasir Puteh. Sebaliknya, arahan命令/指示 menangkap逮捕 Tok Janggut telah dikeluarkan tetapi gagal.

42 sambungan Pada tahun 1915, Engku Besar Jeram, Tuan Ahmad, Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak serta penduduk tempatan bersetuju同意 menyerang攻打 Pasir Puteh dan berjaya mendudukinya成功占领. Sebuah kerajaan telah dibentuk dengan Engku Besar dilantik sebagai Raja, Tok Janggut sebagai Perdana Menteri manakala Che Ishak sebagai Pegawai Daerah. British telah menggunakan利用 nama Sultan Kelantan untuk membawa masuk pasukan tentera dari Negeri Selat dengan Kapal Perang H.M.S Cadmus yang mendarat抵达 di Tumpat. British memulakan serangan攻击 di Saring pada bulan Mei 1915.

43 sambungan Serangan British yang tersusun有排列 dengan penggunaan senjata武器 yang lebih moden先进 telah berjaya melumpuhkan使无力 perjuangan争斗 Tok Janggut dan pengikutnya随从. Malah Tok Janggut juga telah terkorban牺牲 dalam serangan itu. Mayatnya尸体 diarak被游行 ke seluruh pekan整个村庄 Kota Bharu sebelum digantung被挂 di pasar dalam keadaan kepala ke bawah头下 dan kaki ke atas脚上 sebagai amaran警告 kepada masyarakat tempatan yang berani menentang对抗 British.

44 8) Terengganu – Haji Abdul Rahman Limbong
Haji Abdul Rahman Limbong atau Haji Abdul Rahman bin Haji Abdul Hamid tidak berpuas hati不满意 dengan sistem cukai dan undang-undang tanah British yang diperkenalkan kepada penduduk tempatan. Beliau telah mengetuai率领 penduduk kampung membersihkan tanah di Kuala Telemong pada bulan Julai dan Ogos 1922 tanpa menghiraukan不理会 peraturan tanah土地规矩. Pada bulan Mei 1925 pula, kira-kira 300 orang penduduk kampung telah berkumpul集合 dan membuka tanah milik拥有权于 Tengku Nik Maimunah ibn Sutan Zainal Abidin III yang meliputi包括 kawasan Lubuk Batu hingga Kampung Pelam.

45 sambungan Keadaan ini membimbangkan使担心 British tetapi mereka dapat disuraikan被解散 dengan jasa baik自愿协助 Tengku Nik Maimunah. Kemarahan愤怒 penduduk tempatan terhadap dasar British menyebabkan mereka melancarkan penentangan bersenjata有武器 pada bulan Mei 1928. British telah menggunakan kuasa利用权力 dan nama名声 Sultan Terengganu untuk menghantar派出 3 orang pembesar bagi membawa perintah带使命 sultan untuk menawan攻打 semula Kuala Berang dan menangkap serta memburu杀 sesiapa sahaja yang menghalangnya阻止.

46 sambungan Cara ini memudahkan方便 British kerana rakyat Melayu tidak akan menderhaka不会背叛 kepada sultan. Sepasukan一组 polis seramai 25 orang telah menyerang攻打 Kuala Telemong dan berjaya menumpaskan毁灭 kebangkitan造反 penduduk tempatan dengan mengorbankan牺牲 11 orang. Haji Abdul Rahman Limbong telah diserang oleh 50 orang polis yang dibawa dari Singapura. Beliau akhirnya berjaya ditahan被逮捕 dan dibuang negeri ke Makkah.

47 Kesimpulan Perjuangan tokoh-tokoh lampau menentang British telah menunjukkan semangat taat setia negara yang tinggi kerana sanggup berkorban untuk bangsa. Sifat bekerjasama dan tolong-menolong antara pemimpin dan pengikut dalam menentang British telah menyumbangkan kejayaan. Sikap berdisiplin dan gigih berusaha dapat menghasilkan perjuangan yang berjaya. Kekalahan mereka dalam perjuangan adalah kerana kekurangan ilmu dan senjata moden. Oleh itu, kita patut mengambil iktibar dengan berusaha melengkapkan diri dengan segala ilmu pengetahuan yang baik supaya tidak dijajah lagi.

48 Faktor-faktor pemangkin nasionalisme 爱国主义催化因素
Pengenalan Sistem Politik Barat Perkembangan Sistem Pendidikan Dasar British Pembukaan Bandar Baru Pendudukan Jepun Penguasaan Parti Komunis Malaya(PKM) Mesin Cetak Gerakan Pan-Islamisme Sedunia Kesedaran Politik di Asia Tenggara(serantau)

49 Pengenalan sistem politik Barat设立西方政治
Memusnahkan毁灭 sistem politik tempatan Residen mengambil alih接管 pentadbiran negeri daripada pembesar tempatan Pembesar diberi pencen退休金 Jawatannya digantikan被代替 dengan pegawai British Hal ini mencabar干扰 amalan tradisi传统习俗 dan menjatuhkan 使落下maruah尊严 pembesar tempatan

50 Perkembangan Sistem Pendidikan 教育制度的发展
Sistem pendidikan Inggeris dan sekolah vernakular地方方言的 Melayu diperkenalkan Melahirkan intelek知识份子 Melayu Menggunakan idea baru bagi memajukan bangsa Melayu & menolak拒绝 sebarang任何 bentuk形式 penjajahan占领 Barat

51 Dasar British英国政策 Menggalakkan鼓励 sesiapa sahaja datang melabur投资, berniaga做生意, berdagang从商, bekerja & menetap定居 di Tanah Melayu Kesannya kemasukan beramai-ramai imigran移民者 dan menimbulkan引起 persaingan竞争 kepada penduduk tempatan Mereka menguasai控制 ekonomi Tanah seperti bijih timah, getah dan perniagaan Orang Melayu kekal保留 dengan pertanian padi yang tidak dimajukan oleh British Mereka terus kekal dalam ekonomi tradisional

52 Pembukaan bandar baru开辟新区
Sebagai pusat pentadbiran tetapi orang Melayu tetap依然 di kampung yang mundur落伍 Prasarana设备 seperti elektrik, pos,telefon, sekolah dan hospital telah meningkatkan taraf hidup生活水平 di bandar Orang Melayu tetap tinggal di kampung dengan segala kekurangan缺乏 Jurang taraf hidup生活水平差距 orang tempatan dengan imigran移民者 dan penduduk bandar telah menyedarkan唤醒 golongan intelek知识份子 Melayu & mereka menjadikannya sebagai isu gerakan行动 nasionalisme

53 Pendudukan Jepun 日本的占领
Merupakan pemangkin催化 gerakan nasionalisme Jepun dengan konsep “Kawasan Kesemakmuran Asia全亚洲繁荣” iaitu: Kebebasan自由 negara-negara Asia untuk menentukan决定 kemajuan & meningkatkan persaudaraan手足之情di kalangan negara-negara Mengalakkan鼓励 bekerjasama合作 dengan Jepun Jepun berjanji承诺 akan memerdekakan使独立 mereka Kesengsaraan hidup生活艰苦 akibat kekurangan缺乏 makanan & ubatan serta kekejaman残忍 Jepun menimbulkan引起 kebencian厌恶 penduduk Tanggapan想法 rakyat semua penjajah zalim残忍 dan menindas欺辱 penduduk tempatan

54 PENINDASAN PENJAJAH

55 Penguasaan Parti Komunis Malaya 共产党 (PKM)
Pada 1945, PKM berkuasa selama 14 hari dan mula menyebarkan传送 ideologi意识 komunis共产党徒 PKM telah menguasai balai-balai polis, memerintah统治 dengan kejam残忍, membunuh杀 & menangkap逮捕 sesiapa sahaja yang dianggap被认为 sebagai penyokong支持者 Jepun Ramai orang Melayu terbunuh被杀 & rumah mereka dibakar被烧毁 Orang Melayu bertindak balas反击 di Perak, Johor, Negeri Sembilan dan Pahang Mewujudkan perbalahan kaum种族纠纷

56 Mesin Cetak印刷 Memberi kesan terhadap penyebaran传达 ilmu pengetahuan dan mendorong促使 kepada penentangan反击 terhadap British Contohnya; buku, akhbar, majalah, kitab经文 agama – idea menentang penjajah dapat disebarkan

57 Gerakan Pan-Islamisme Sedunia
Merupakan gerakan intelektual知识份子 Islam seluruh dunia全球 untuk membangkitkan唤醒 kefahaman理解 Islam untuk menentang penjajahan Barat ke atas negara-negara Islam Merangsang激动 kesedaran觉悟 semangat kebangsaan爱国精神 Bermula di Universiti Al-Azhar, Mesir oleh Syeikh Muhammad Abduh Tulisannya menekankan bahawa Islam adalah cara hidup yang menekankan kepentingan dunia & akhirat serta mendorong ke arah kemajuan dunia(ideanya disebarkan melalui al-Manar Gerakan Wahabi di Arab Saudi juga mendesak perkara yang sama

58 Kesedaran Politik di Asia Tenggara (serantau)全亚洲政治觉醒
Khususnya尤其是 berlaku di Indonesia telah mendorong kebangkitan造反 semangat nasionalisme di Tanah Melayu Kesedaran politik Indonesia lebih matang成熟 dan telah melahirkan培育出 ramai intelektual & karya mereka menjadi bahan bacaan读物 penduduk Tanah Melayu Kemasukan orang Indonesia ke Tanah Melayu memudahkan方便 lagi penerimaan接受 unsur元素 kegiatan活动 nasionalisme Indonesia di Tanah Melayu

59

60


Download ppt "Perjuangan pemimpin tempatan menentang British"

Similar presentations


Ads by Google